جراحی بینی کج

بینی به عنوان عضوی موثر در زیبایی چهره تلقی می گردد ، لذا وجود هر نوع عارضه و ایرادی در ظاهر بینی نیازمند جراحی بینی می باشد. از جمله ایرادات ظاهری بینی می توان به بینی کج اشاره نمود که دکتر محمد ابراهیمی ، بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی تهران ، جراحی بینی کج را بهترین راه جهت درمان این نوع بینی ها می داند.

 

جراحی بینی کج - دکتر محمد ابراهیمی

 

ویژگی بینی کج

در صورتی که یک خط فرضی عمود از بالای صورت تا پایین چانه تصور نماییم ، یک بینی ایده آل دارای تقارن و هماهنگی در دو طرف این خط فرضی خواهد بود ، اما بینی کج از این تقارن و هماهنگی برخوردار نمی باشد.

علل کج شدن بینی

کجی بینی به دو علت می تواند بروز نماید که دکتر محمد ابراهیمی ، بهترین جراح پلاستیک تهران به موارد زیر اشاره دارد :

  • ژنتیک

برخی افراد در سنین رشد ، دچار عدم هماهنگی و رشد متناسب در غضروف و استخوان بینی می شوند که این اختلال به صورت کج شدن بینی در سنین بزرگسالی نمایان می گردد.

  • اصابت ضربه

برخورد ضربه به بینی ، در هر سنی می تواند از دیگر علل کجی بینی باشد.

علائم و نشانه های بینی کج

  1. مشکلات تنفسی
  2. خرخر نمودن در حین خواب
  3. خشکی دهان در حین خواب به دلیل تنفس با دهان باز

جراحی بینی کج بر اساس نوع بینی

جراحی بینی استخوانی

بینی استخوانی پل برجسته ای دارد و باعث می شود ، بینی دارای انحنا و پشت قوز باشد. این برجستگی در افراد مختلف متفاوت است ؛ بنابراین روش جراحی بینی کج نیز متفاوت است ، که براساس اندازه ، میزان تغییر شکل یا برجستگی بینی ، است. مشخصه بینی در زنان نیز متفاوت از مردان است ؛ بنابراین باید این مورد را نیز در نظر گرفت. بینی استخوانی به دلیل داشتن پوست نازک ، استخوان و غضروف محکم ، برای انجام انواع جراحی بینی مانند بینی طبیعی ، فانتزی و نیمه فانتزی ایده آل است. بینی استخوانی نیم رخی صاف دارد. نوک بینی نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک است. بینی غضروف محکم و حالت قوز دارد. جراحی بینی استخوانی ، به دلیل آناتومی غضروفی – استخوانی آسانتر است. بینی استخوانی به دلیل شاخص هایی مثل پوست نازک ، بدون آکنه و چربی کمتر و استخوان محکم ، ایده آل ترین نوع بینی برای جراحی است و در اکثر مواقع ، نتایج خوبی به دست می آید.

 

جراحی بینی کج - دکتر محمد ابراهیمی

 

جراحی بینی گوشتی

بینی گوشتی ، پوستی ضخیم و چرب با منافذ قابل توجه ، سوراخ و نوک بینی پهن ، تیغه های بینی ضخیم ، قسمت تحتانی وسیع بینی ، غضروف ضعیف تر و بلندی تیغه بینی از نیم رخ ، دارد. جراحی بینی فانتزی ، مستلزم ایجاد تغییرات بسیاری در بینی می باشد ؛ از این رو ، افراد با بینی گوشتی بهتر است ، جراحی بینی طبیعی انجام دهند. جراحی بینی گوشتی ، معمولا با تکنیک باز انجام می شود. بهترین جراح پلاستیک و زیبایی در تهران ، یک برش زیگزاگ در بافت پایه ، حد فاصل سوراخ بینی می زند و پوست بینی را ، بلند می کند تا به بافت های داخلی ، دسترسی کامل داشته باشد و تغییرات لازم را ، به راحتی انجام دهد. درگذشته ، بافت غضروف بینی و تفاوت بافت در بینی گوشتی و استخوانی ، به طور جامع مورد مطالعه قرار نگرفته بود و عمل نتیجه مطلوبی به همراه نداشت. به همین دلیل ، این باور رایج بود ، که بینی گوشتی برگشت پذیر است. اما امروزه می دانیم ، که بخش بزرگی از جراحی زیبایی بینی ، به ترمیم و اصلاح غضروف ها می پردازد. ممکن است لازم باشد که بهترین دکتر بینی تهران ، غضروف به بافت بینی اضافه کند ، تا با تقویت غضروف بینی ، نتیجه مطلوبی حاصل شود و بینی در دراز مدت ، تغییر شکل ندهد.

درمان کجی بینی

به منظور درمان بینی کج ، چنانچه کجی بینی بر اثر برخورد ضربه و شکستگی ایجاد شده باشد در برخی موارد پس از مراجعه به هنگام به بهترین جراح بینی در تهران و جا انداختن بینی ، کجی بینی برطرف می شود ولی در اکثریت موارد جهت برطرف کردن کجی ظاهری بینی ، علاوه بر جا اندازی بینی نیاز به عمل باز بینی می باشد. در افرادی که به دلایل ژنتیکی دچار کجی بینی هستند یا از شکستگی بینی آن ها مدت طولانی می گذرد و اقدام به درمان ننموده اند تنها راه درمان کجی بینی ، جراحی بینی کج می باشد. لازم به ذکر است که جراحی بینی کج در قیاس با سایر جراحی های بینی به تبحر خاصی نیاز دارد ، زیرا این جراحی دارای پیچیدگی های ظریفی است که در صورت برطرف نشدن مشکلات بینی در حین جراحی کجی بینی ممکن است به جراحی ثانویه نیاز باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

رعایت برخی نکات و دستورالعمل ها بعد از جراحی بینی چه با اهداف درمانی و چه با اهداف زیبایی صورت گرفته باشد ضرورت دارد. با رعایت این نکات و دستورالعمل ها نه تنها مطلوب ترین نتایج برای شما رقم خواهد خورد بلکه احتمال بروز برخی عوارض شایع در شما به حداقل رسیده و روند بهبودی به بهترین و سریع ترین نحو ممکن سپری خواهد شد.

 

جراحی بینی کج - دکتر محمد ابراهیمی

 

در ذیل به تعدادی از مهم ترین نکاتی که افراد باید بعد از جراحی بینی رعایت نمایند اشاره کرده ایم :

تورم ، درد ، کبودی و التهاب بعد از جراحی بینی کج

ابتدا لازم است این نکته را خاطر نشان شویم که به دلیل اقدامات صورت گرفته بر روی بینی در جهت رفع ایرادات موجود در آن همچون ایجاد برش بر روی پوست بینی ، گرافت گذاری ، سوهان کشیدن استخوان های بینی ، حذف قسمتی از استخوان ها و غضروف های بینی مقداری تورم ، کبودی ، التهاب و درد در بینی و نواحی اطراف آن در فرد ایجاد خواهد شد که کاملاً طبیعی است. همچنین باید این نکته را نیز متذکر شد که به دلیل اینکه این جراحی بینی کج تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد ، امکان بروز حالت تهوع و سرگیجه در فرد وجود دارد که بعد از مدتی رفع شده و از بین خواهد رفت. رعایت نکاتی که در ذیل آورده شده اند در روند برطرف شدن این عوارض تسریع ایجاد می نماید.

تغذیه بعد از جراحی بینی کج

  • توصیه دکتر محمد ابراهیمی ، بهترین جراح بینی تهران به افراد این است که به مدت 4 ساعت از خوردن و همچنین آشامیدن پرهیز نمایند زیرا به دلیل وجود آثار بیهوشی امکان بروز حالت تهوع در آن ها وجود خواهد داشت.
  • بعد از گذشت 4 ساعت فقط کمی آب یا آبمیوه تازه و طبیعی بنوشید.
  • طی روزهای ابتدایی بعد از جراحی بینی غذاهای آبکی و نرم مثل فرنی میل نموده و از خوردن غذاهای جویدنی و سفت مانند ته دیگ خودداری کنید.
  • رژیم غذایی خود را سرشار از میوه جات ، سبزیجات ، ماهی و میگو نموده و حتی الامکان از خوردن غذاهای پرنمک و پرادویه اجتناب کنید.

 

جراحی بینی کج - دکتر محمد ابراهیمی

 

دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی عبارتند از :

  1. به هیچ عنوان بر روی شکم یا به پهلو نخوابید ؛ طاقباز و به پشت خوابیده و زیر سرتان را هنگام خوابیدن و دراز کشیدن با گذاشتن چند بالشت در زیر آن از سطح بدن تان بالاتر نگه دارید.
  2. به مدت 3 روز ابتدایی بعد از جراحی بینی کج بر روی نواحی داراری تورم کمپرس سرد و بعد از این مدت زمان از کمپرس گرم استفاده کنید.
  3. حتما داروهای خود را طبق دستور مصرف استفاده کرده و برروی بینی خود چسب بزنید.
  4. سرتان را به سمت پایین خم نکرده و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.

تفاوت بینی کج و انحراف بینی

انحراف بینی یکی از مشکلاتی است که درصد زیادی از افراد با آن روبرو هستند. در واقع این عارضه به دلایل وراثتی اتفاق می افتد یا ممکن است به دلیل تصادف و یا وارد شدن ضربه به بینی به ویژه در سنین کودکی رخ دهد. انحراف بینی به تیغه داخلی بینی به نام سپتوم مربوط می شود. در شرایط عادی این تیغه درست وسط دو سوراخ بینی قرار گرفته و کاملا صاف است. در صورتی که این تیغه با کجی و انحراف مواجه باشد ، گفته می شود فرد انحراف بینی دارد. این انحراف در ظاهر بینی قابل مشاهده نیست. میزان انحراف در بینی همه افراد یکسان نیست. تنها در صورتی که میزان انحراف تیغه سپتوم زیاد باشد و مشکلاتی را در تنفس فرد ایجاد کرده باشد ، لازم است فرد تحت درمان و عمل جراحی قرار بگیرد. کجی ظاهری بینی به معنای انحراف بینی نیست ، ممکن است فرد بدون آنکه انحرافی در تیغه سپتوم بینی وجود داشته باشد ، به دلیل وراثت یا وارد شدن ضربه ، دچار کجی بینی در ظاهر شده باشد. البته ممکن است که به صورت همزمان نیز کجی بینی و انحراف بینی وجود داشته باشد. از آنجایی که کجی بینی با انحراف بینی تفاوت دارد ، نحوه جراحی و درمان نیز متفاوت است.

آیا برای جراحی بینی کج ، شکستن استخوان مورد نیاز است ؟

برداشتن قوز بینی در طول جراحی بینی کج بسیار رایج است. بیشتر بیماران تمایل دارند که بینی آن ها باریک شود. در حالی که وقتی قوز بینی برداشته می شود ، بینی پهن به نظر خواهد رسید. زمانی که این اتفاق رخ می دهد باید ، استخوان های بینی شکسته شود و در موقعیتی نزدیک تر به هم قرار بگیرند. این عمل باعث باریک شدن بینی خواهد شد.

بخیه ها بعد از جراحی بینی کج چه زمانی برداشته می شود ؟

معمولا این بخیه ها یک هفته بعد از عمل بینی کشیده می شود. در این هنگام پزشک روند بهبودی را بررسی می کند و به تمام سوالات و دغدغه های بیمار پاسخ می دهد.

تورم بعد از جراحی بینی کج ، بعد از چه مدت برطرف می شود ؟

برای مشاهده نتایج نهایی ، لازم است صبور باشید. هرچند بعد از گذشت چند هفته بخش زیادی از تورم بینی فروکش می کند و بینی نرمال به نظر می رسد ، اما بخشی از تورم معمولا تا 1 سال ماندگار است. این تورم جزئی بوده و قابل تشخیص نیست.

مزایای جراحی بینی کج چیست ؟

  • موجب متعادل و تراز شدن ساختار بینی می شود.
  • تنفس بیمار بهبود پیدا می کند.
  • تقارن در صورت ایجاد می شود.
  • ظاهر بینی صاف شده و بهبود پیدا می کند.

درمان کجی بینی

  • سپتوپلاستی : موجب برطرف شدن انسداد مجاری تنفسی و صاف شدن ظاهر بینی می شود.
  • جراحی زیبایی بینی : علاوه بر از اصلاح کجی بینی ، سایر مشکلات بینی نیز اصلاح می شود.
  • جراحی بینی فانکشنال : غضروف های داخلی سوراخ بینی ترمیم شده و هر مشکلی که موجب انسداد مجاری تنفسی می شود ، در طی جراحی بینی کج ، اصلاح خواهد شد.
  • درمان با تزریق فیلر : این روش بدون جراحی بوده و صرفا ظاهر بینی را بهبود می بخشد ، اما مشکلات تنفسی برطرف نخواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که این روش موقت بوده و بعد از 6 الی 12 ماه نیاز به تمدید دارد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها