تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

یکی از سوالاتی که ذهن متقاضیان جراحی بینی را به خود مشغول می نماید این است که بینی آن ها گوشتی است یا استخوانی و راه تشخیص نوع بینی چیست ؟ و تفاوت بینی گوشتی و استخوانی چه می باشد و چه تاثیری در نتیجه جراحی دارد ؟  همانطور که می دانید عامل تعیین کننده در نوع بینی ، میزان ضخامت پوست و استخوان ها و غضروف های بینی می باشد. در این مقاله از دکتر محمد ابراهیمی ، بهترین جراح بینی تهران ، به صورت مفصل به تفاوت ها این دو نوع بینی خواهیم پرداخت.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی - دکتر محمد ابراهیمی

 

بینی گوشتی چیست ؟

بینی گوشتی ، دارای پوست ضخیم بوده و میزان ضخامت غضروف ها و استخوان های آن کم می باشد.

بینی استخوانی چیست ؟

بینی استخوانی ، دارای پوست نازک بوده و میزان ضخامت استخوان ها و غضروف های آن زیاد می باشد. هرچه پوست بینی از ضخامت کمتری برخوردار بوده و میزان ضخامت استخوان های آن زیاد باشد، نتیجه به دست آمده از عمل جراحی بینی رضایت بخش تر خواهد بود. اکثر افراد گمان می کنند که بینی دارای قوز، الزاماً استخوانی می باشد ولی یک بینی می تواند گوشتی بوده و در عین حال قوز نیز داشته باشد.

عوارض جراحی بینی گوشتی و استخوانی

  • افراد در رابطه با عوارض جراحی بینی استخوانی و جراحی بینی گوشتی سوال می نمایند.
  • باید بگوییم تفاوت بینی گوشتی و استخوانی تنها در نوع آن ها بوده و عوارض آن ها تفاوتی باهم ندارد.
  • هرچند در گذشته احتمال بازگشت فرم بینی گوشتی بعد از عمل به فرم اولیه وجود داشت که امروزه و با بکارگیری روش های نوین این احتمال بسیار کاهش یافته است.
  • چنانچه جراحی بینی به درستی انجام شده و بیمار مراقبت های بعد از آن را به خوبی رعایت کرده و انجام دهد، تنها عارضه جراحی بینی بروز مقداری درد و تورم می باشد که به مرور زمان رفع خواهد شد.

روش های انجام جراحی بینی گوشتی و استخوانی

جراحی بینی باز : در این روش از عمل جراحی بینی ، علاوه بر برش های داخلی یک برش کوچک نیز توسط جراح بینی بر روی کلوملا ایجاد می شود.

جراحی بینی بسته : در این روش تمامی برش های لازم برای انجام اصلاحات، درون بینی زده شده و هیچ برشی بر روی کلوملا زده نمی شود.

دکتر محمد ابراهیمی ، جراح بینی کرج به دلیل مزایای جراحی بینی باز نسبت به جراحی بینی بسته ، از این روش برای جراحی کردن بینی ها استفاده می نماید.

نتیجه عمل بینی گوشتی و استخوانی

با توجه به سلیقه خود بیمار و نوع بینی ، می توان بینی ها را به دو فرم طبیعی و فانتزی جراحی نمود. لازم به ذکر است که هر دو نوع بینی گوشتی و استخوانی را می توان به فرم طبیعی جراحی کرد ولی جراحی بینی گوشتی به فرم فانتزی امکان پذیر نمی باشد.

مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی و گوشتی

قاعدتا پایان جراحی بینی به معنای اتمام پروسه عمل نمی باشد ، بلکه فرد باید تا بازیابی کامل سلامت خود یکسری نکات مراقبتی بعد از عمل را به خوبی رعایت کند.

در ادامه به شرح تمامی این نکات خواهیم پرداخت.

 

 

  • در روز اول پس از عمل باید به خوبی استراحت کنید.
  • پیدایش کبودی و تورم در صورت ، امری طبیعی است و هر فردی که تحت جراحی بینی قرار می گیرد با آن مواجه خواهد بود  از تفاوت بینی گوشتی و استخوانی می توان به میزان تورم اشاره کرد که اغلب بینی گوشتی دچار ورم بیشتری می شود ؛ البته لازم به ذکر است که میزان وسعت تورم و کبودی به شرایط بدنی بیمار و وسعت جراحی بستگی دارد ، به نحوی که میزان تورم در افرادی که پوست بینی آن ها ضخیم است پس مدت زمان بیشتری فروکش خواهد کرد.
  • جهت کاهش کبودی و ورم ناشی از عمل ، می توانید تا ۴۸ ساعت ابتدایی پس از عمل از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • خنده و حرف زدن زیاد طی هفته های اول بعد از عمل بینی ممنوع می باشد ، زیرا این امور منجر به کشیده شدن پره های بینی به اطراف و ایجاد فشار به نوک بینی و پایین آمدن آن می شوند و می تواند فرم جدید بینی را تغییر دهند.
  • دوره نقاهت پس از عمل بینی ، تقریبا از یک هفته تا 10 روز متغیر است و در این مدت باید استراحت نمایید و از انجام فعالیت های فیزیکی زیاد ، ورزش سنگین ، جابجا و بلند کردن اجسام با وزن بالا اجتناب نمایید.
  • تا قبل از رسیدن به بهبودی نسبی ، سعی کنید حتی المقدور  در فضاهای شلوغ تردد نکنید ، زیرا در این محیط ها احتمال برخورد با بینی بسیار زیاد است.

دیگر مراقبت های لازم بعد از جراحی بینی گوشتی و استخوانی

  • خوردن غذاهای سفت و به طور کلی غذاهایی که باید آن ها را به مدت طولانی جوید تا 4 روز بعد از عمل ممنوع بوده و در این مدت باید غذاهای نرم مثل فرنی و سوپ میل کنید.
  • از روز پنجم به بعد مصرف غذاهای سفت نیز ممکن خواهد بود.
  • توجه داشته داشته باشید که جهت تسریع روند کاهش تورم و کبودی می توانید از نوشیدنی هایی مثل آب آناناس و کرفس استفاده کنید.
  • هنگام خواب در حالتی که سر تان بالاتر از حد پایین تنه باشد قرار بگیرید تا گردش جریان خون به نحو بهتری اتفاق بیفتد و تورم و کبودی سریع تر کاهش یابد. به این منظور به کمک چند بالش سرتان را بالاتر از حد همیشگی قرار دهید.
  • تا چند وقت بعد از جراحی بینی به هیچ وجه به پهلو یا شکم نخوابید و فقط به صورت طاقباز استراحت نموده و بخوابید.
  • برای مسواک زدن بهتر است از مسواک های نرم استفاده کنید تا فشاری متوجه بینی و لب فوقانی شما نشود و تاثیر منفی در نتیجه عمل نگذارد.
  • بهتر است تا مدتی پس از جراحی بینی ، لباس های گشاد یا دکمه دار بپوشید تا به این ترتیب هنگام پوشیدن لباس ، بینی تا با آن تماس پیدا نکند و متحمل فشار نگردد.این موضوع ارتباطی با تفاوت بینی گوشتی و استخوانی ندارد و همه افراد باید به آن توجه کنند.
  • پزشک معالج شما داروهایی را برای تان تجویز می کند که باید به طور مرتب مصرف کنید و از مصرف دارو به صورت خودسر اجتناب کنید.
  • برای تمیز کردن بینی تان هیچ نوع وسیله ای را وارد بینی خود نکنید ، همچنین بعد از جراحی بینی برای این که فشاری به بینی تان وارد نشود لازم است که تا چند وقت فین نکنید.
تفاوت بینی گوشتی و استخوانی - دکتر محمد ابراهیمی

سایر مراقبت های بعد از جراحی

  • طی هفته های ابتدایی بعد از عمل ، ترشحاتی در داخل بینی جمع شده و این اتفاق سبب خشکی بینی و همچنین اختلال تنفس می شود که بهتر است برای پاک کردن آن از سرم های شستشو استفاده شود.
  • سیگار کشیدن و حتی قرارگیری در مجاورت دود سیگار تا 2 هفته بعد از عمل ، ممنوع است.
  • از مصرف مشروبات الکلی نیز تا 2 هفته بعد از جراحی بینی باید خودداری شود.
  • تا ۲ ماه بعد از عمل نباید از عینک طبی و آفتابی استفاده کنید و در صورتی که در این مدت استفاده از عینک برای تان ضرورت یافت می توانید از لنز طبی استفاده فرمایید.
  • تا 3 ماه بعد از جراحی بینی از انجام فعالیت های سنگین و بلند یا جابجا کردن اجسام سنگین خودداری نمایید ، همچنین شنا کردن نیز حداقل تا یکسال بعد از جراحی بینی ، کاملا باید محدود کردد.
  • از آنجا که حرارت سبب تورم بافت بینی می شود ؛ در طول ماه های ابتدایی بعد از جراحی بینی ، نباید به مدت طولانی زیر نور آفتاب قرار بگیرید و همچنین می بایست از قرارگیری در فضاهای خیلی گرم مثل سونا خودداری کنید.
  • برای حفظ فرم جدید بینی ، جراح شما یک گچ مخصوص به نام اسپلینت بر روی بینی تان قرار می دهد که تا 1 هفته باید بر روی بینی شما بماند و در طول این 1 هفته هرگز نباید آن را خیس یا مرطوب کنید.
  • بعد از جراحی بینی تا 1 هفته نباید استحمام کنید و در صورتی که بنا به هر دلیلی تمایل به دوش گرفتن داشتید باید فقط بدن تان را بشویید و این کار را به گونه ای انجام دهید که بینی و گچ بینی تان خیس نشود ، اما به طور کلی بهتر است در این مدت اصلا به حمام نروید.

عمل بینی گوشتی بهتر است یا استخوانی ؟

به دلیل ویژگی هایی که بینی گوشتی دارد ، محدودیت های در عمل جراحی زیبایی بینی ایجاد می کند. برای مثال داشتن غضروف های ضعیف و پوست ضخیم ، اجازه نمی دهد تا ظرافت ها بینی به خوبی بعد از جراحی نمایان شوند. به همین دلیل لازم است افرادی که بینی گوشتی دارند ، برای انجام عمل زیبایی بینی انتظارات معقولی داشته باشند تا بعد از جراحی نتیجه خوبی کسب کنند. اما بینی های استخوانی به دلیل پوست نازک و استخوان های محکمی که دارند ، اغلب نتیجه خوبی را از انجام عمل بینی می گیرند ؛ زیرا ظرافت های جراحی بیشتر آشکار می شود و بافت و غضروف های بینی توانایی پذیرش تغییرات بیشتر را دارند. البته لازم به ذکر است که فرم نهایی بینی تا حد زیادی به بینی قبلی شما بستگی دارد و به همین دلیل نتیجه عمل بینی استخوانی نیز در همه افراد یکسان نمی باشد.

هزینه جراحی بینی استخوانی و گوشتی تفاوت دارد ؟

این موضوع بستگی به هنجارها و مشکلات بینی و تفاوت بینی گوشتی و استخوانی دارد. در صورتی که بینی نیاز به تغییرات زیادی داشته باشد و نیاز باشد تا مدت زمان بیشتری در اتاق عمل صرف انجام عمل بینی شود ، در اینصورت هزینه جراحی افزایش پیدا می کند. فاکتورهای دیگری مانند دستمزد جراح ، موقعیت جغرافی و غیره نیز در تعیین هزینه نهایی موثر هستند. ممکن است برخی جراحان به دلیل پیچیدگی های بینی گوشتی ، هزینه بیشتری را دریافت کنند و برخی دیگر از پزشکان با توجه به میزان تغییرات لازم در هر بینی ، هزینه جراحی را تعیین کنند.

آیا مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی و گوشتی با یکدیگر تفاوت دارد ؟

به صورت کلی بیشتر مراقبت های بعد از جراحی یکسان می باشد. با این تفاوت که افرادی که بینی های گوشتی دارند به دلیل ضخامت پوست بعد از عمل راینوپلاستی ، تورم بیشتری را تجربه می کنند به همین دلیل نیاز است تا برای مدت زمان بیشتری به صورت طاقباز استراحت کنند ، از نمک کمتری استفاده کنند و برای مدت زمان بیشتری به بینی خود چسب بزنند تا به تسریع روند کاهشی ورم بینی کمک کنند. به هر حال نیاز است افرادی که بینی گوشتی دارند و عمل زیبایی بینی انجام می دهند ، بیشتر از افرادی که بینی آن ها استخوانی است ، صبور باشند ؛ زیرا فرم نهایی در بینی های گوشتی اغلب بعد از یک سال و حتی بیشتر قابل مشاهده می باشد ، چرا که ورم بینی تا یک سال ممکن است ادامه داشته باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

2.8 5 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها