مراقبت های بعد از جراحی بینی

یکی از عواملی که تاثیر بسیار زیادی در دستیابی به بهترین نتیجه از جراحی بینی دارد، رعایت و انجام مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد. امروزه صدها هزار نفر در سرتاسر جهان اقدام به انجام جراحی با اهداف درمانی و زیبایی می کنند که این جراحی های بینی با ایجاد تغییر در ساختار بینی انجام می شوند. دستکاری کردن ساختمان بینی و ایجاد برش در آن، عوارضی همچون التهاب ، کبودی و ورم را در فرد ایجاد خواهد کرد که برای ایجاد تسریع در بهبودی آن ها می توان اقداماتی را انجام داد که در ادامه این مقاله از دکتر محمد ابراهیمی ، بهترین جراح بینی تهران ، به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر محمد ابراهیمی

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی عبارتند از:

  • داروهایی که جراح بینی برای تان تجویز نموده است را طبق دستور مصرف، سروقت و به طور کامل مصرف کنید.
  • صحبت کردن زیاد موجب افزایش تورم بینی خواهد شد، از صحبت کردن زیاد به مدت 72 ساعت اجتناب نمایید.
  • در صورتی که بعد از عمل بینی دچار آبریزش شدید از آنتی هیستامین هایی همچون سیتریزین استفاده نمایید.
  • بروز مقداری درد بعد از عمل جراحی بینی طبیعی می باشد، برای تسکین درد از داروهایی که فوق تخصص جراحی پلاستیک برای تان تجویز نموده است استفاده کنید و چنانچه درد بیشتر بود فقط مجاز به مصرف استامینوفن می باشید.
  • دکتر محمد ابراهیمی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک سعادت آباد ، پمادی را برای شما تجویز می کند که می بایست آن را به گوش پاک کن بزنید و به کمک آن روی بخیه ها و کناره های داخلی بینی را چرب کنید.
  • بالا نگه داشتن سر نسبت به سطح بدن در مراقبت های بعد از جراحی بینی در کاهش کبودی و تورم ناشی از جراحی دماغ موثر می باشد، به همین منظور در زیر سر خود دو یا سه بالشت قرار دهید.
  • همچنین می توانید برای کاهش ورم بینی در 3 روز اول بعد از عمل بینی از کمپرس آب سرد و در 3 روز دوم از کمپرس گرم استفاده نمایید.
  • استفاده از کمپرس ها باید به این صورت باشد که کمپرس را به مدت 10 دقیقه بر روی موضع قرار داده و سپس نیم ساعت استراحت کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

از دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی می توان به نکات زیر اشاره نمود:

  • به دلیل التهاب مخاط بینی ، وجود سختی در نفس کشیدن طبیعی بوده و این اختلال بعد از گذشت 2 تا 3 ماه بعد از عمل بینی رفع می گردد.
  • رژیم غذایی خود را با خوردن غذاهای نرم و آبکی همچون پوره سیب زمینی ادامه دهید.
  • بعد از گذشت 1 روز از عمل جراحی ، مجاز به خوردن غذاهایی همچون پلو و خورشت به شکل له شده هستید.
  • نوشیدن آبمیوه های طبیعی در کاهش تورم بینی موثر است، آبمیوه طبیعی بنوشید.
  • در صورتی که جراحی انحراف بینی انجام داده اید ، بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، برای خوابیدن به صورت طاق باز ، به سمتی که مخالف انحراف بینی تان است بخوابید.
  • بعد از انجام جراحی بر روی بینی شما آتل گذاشته شده و پس از گذشت یک هفته برداشته خواهد شد، در طول این یک هفته مراقب باشید تا آتل خیس نشود.
  • قبل از مراجعه به مطب جهت برداشتن آتل بینی ، حتماً استحمام کنید.
  • استحمام می بایست با آبی که خیلی گرم نباشد انجام شده و آتل حتماً خیس شود.
  • از دست زدن به آتل بپرهیزید زیرا امکان دارد که آتل شل شود.
  • بعد از اینکه آتل از روی بینی برداشته شد بر روی آن چسب زده می شود، مدت زمان تعویض چسب بینی هر 3 روز یکبار بوده و افراد می بایست به مدت 3 ماه بر روی بینی خود چسب بزنند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر محمد ابراهیمی

 

نکات و مراقبت ها بعد از جراحی بینی

  • ممکن است به مدت 3 روز شاهد خونابه باشید که طبیعی است، در صورتی که گاز استریل جلوی بینی تان خونی شد آن را عوض کنید.
  • لخته های خون موجود در جلوی بینی را پس از گذشت 3 روز با سرم تمیز نمایید.
  • بعد از اینکه خونابه قطع شد، قطره تجویز شده توسط جراح بینی خوب در سعادت آباد را روزی 3 بار داخل بینی خود بریزید.
  • استفاده از مسواک به شرطی که به آرامی زده شده و موج کشیدگی لب بالا نشود بعد از 3 روز اشکالی ندارد.
  • در صورت تجویز آمپول دگزا در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، می بایست آن را روز بعد از عمل تزریق نمایید.
  • از سیکالفیت یا کرم ترمیم کننده رژودرم برای جلوگیری از به جای ماندن آثار بخیه استفاده کرده و آن ها را هر روز به روی بخیه ها بزنید.
  • چنانچه از لنز طبی استفاده می نمایید می توانید بعد از گذشت 1 هفته استفاده از آن را از سر گرفته و در صورت استفاده از عینک، بعد از گذشته 3 هفته مجاز به استفاده مجدد آن می باشید، هرچه فریم عینک سبک تر باشد بهتر است.
  • بعد از گذشت 4 هفته می توانید به استخر بروید به شرط اینکه شیرجه نزنید.
  • به مدت 4 ساعت چیزی میل نکرده و بعد از آن مایعات بنوشید.

تغذیه بعد از عمل بینی

از موارد بسیار مهم که در مراقبت های بعد از جراحی بینی باید به آن توجه داشته باشید ، رعایت رژیم غذایی می باشد. لازم است از برخی مواد غذایی در این دوره خودداری شود. برای مثال مصرف الکل و کافئین دوره نقاهت را طولانی تر می کند ؛ زیرا ترمیم زخم ها به کندی انجام می شود. همچنین مصرف نمک موجب افزایش تورم در بینی شده به همین دلیل مصرف آن تا چندین ماه بعد از رینوپلاستی توصیه نمی شود. از طرفی مصرف برخی مواد غذایی در این دوره به ویژه در روزهای ابتدایی بعد از عمل بسیار مفید بوده و موجب بهبودی سریع بعد از عمل می شود. از جمله مواد غذایی مفید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پروتئین هایی نظیر گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ
  • ویتامین های گروه A،  B، C ، روی ، آهن
  • مواد غذایی سرشار از فیبر مانند غلات ، گندم ، برنج قهوه ای
  • میوه و سبزیجات تازه مثل هویج پخته شده ، اسفناج ، کرفس ، آناناس ، گلابی

همچنین بهتر است در روزهای ابتدایی بعد از عمل غذاهای سبک و نرم میل نمایید ؛ زیرا جویدن غذا موجب فشار به بافت های بینی و درد و ناراحتی خواهد شد.

چسب زدن به بینی بعد از عمل جراحی

از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، نحوه و زمان چسب زدن به بینی می باشد. در صورتی که پروسه چسب زدن به بینی به نحو صحیح انجام شود ، فواید بسیاری دارد که از جمله این موارد می توان به شکل گیری بهتر بینی ، کاهش تورم ، سازگاری پوست بینی به اسکلت بینی و غیره اشاره نمود. مدت زمان استفاده از چسب بینی توسط پزشک مشخص می شود به همین دلیل نباید بعد از زمان اعلام شده و به صورت سر خود برای مدت طولانی از چسب بینی استفاده نمود ؛ زیرا ممکن است عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

شست و شوی بینی بعد از عمل

شست و شو و تمیز کردن بینی بعد از عمل با دو هدف پاکسازی و تمیز کردن لخته های خون بعد از جراحی و همچنین پیشگیری از عفونت  انجام می شود. بعد از برداشتن اسپلینت با استفاده از سرم ها نمکی شست و شوی بینی و یا اسپری بینی می توان  بینی را تمیز نمود. شست و شوی بینی با استفاده از سرم موجب باز شدن منافذ تنفسی و همچنین برطرف شدن تورم پوستی می شود.  برای تمیز کردن بینی از وارد کردن هر گونه اشیاء به داخل بینی خودداری نمایید.

ورزش کردن بعد از عمل بینی

یکی از سوالات پر تکرار در مراقبت های بعد از عمل بینی در رابطه با زمان ورزش کردن می باشد. انجام ورزش های سنگین به مدت یک ماه ممنوع می باشد. بعد از گذشت یک ماه می توانید به انجام ورزش هایی که فشاری به بینی وارد نمی کند و یا احتمال وارد شدن ضربه به بینی در آن وجود ندارد ، مشغول شوید. در این زمان نیز در صورتی که احساس فشار کردید ، لازم است تا زمان بهبودی کامل صبر نمایید.

افراد علاوه بر مراقبت های بعد از جراحی بینی ، می بایست اقداماتی را نیز قبل از آن رعایت نمایند که در صورت تمایل برای اطلاع از آن ها می توانند به مقالات دیگر موجود در سایت مراجعه نمایند.

اصلاح صورت بعد از جراحی بینی

لازم است به این نکته توجه داشته باشید ، بعد از انجام عمل زیبایی بینی باید از ایجاد هر نوع فشار به صورت و بینی خودداری نمایید. از انجایی که اصلاح صورت با وکس ، بند ، موبر و سایر روش ها با ایجاد فشار هایی به پوست همراه است ، این موضوع می تواند موجب ایجاد فشار به بینی و بافت های در حال ترمیم نیز شود ؛ از این رو توصیه می شود حداقل تا دو ماه از بند انداختن و اصلاح صورت پرهیز نمایید و در صورت لزوم بعد از گذشت 14 روز به کمک تیغ های مخصوص موهای صورت خود را به آرامی اصلاح کنید.  در صورتی که حساسیت نداشته باشید ، می توانید بعد از گذشت 2 هفته از کرم های موبر نیز استفاده نمایید. در رابطه با اصلاح موهای پشت لب بهتر است دقت بیشتری داشته باشید ؛ زیرا این ناحیه در نزدیکی بینی قرار دارد و هرگونه فشار و ضربه می تواند منجر به آسیب دیدن بینی شما شود.

حمام کردن بعد از عمل بینی

از دیگر سوالات پرتکرار افراد در مراقبت های بعد از جراحی بینی در رابطه با زمان مناسب برای استحمام و همچنین چگونگی حمام کردن بعد از عمل زیبایی بینی است. در واقع ذکر این نکته لازم است که شما برای جلوگیری از خیس و مرطوب شدن پانسمان بینی اجازه حمام کردن به شیوه معمولی را حداقل تا یک هفته ندارید. اگر در طی این مدت نیاز شدیدی به حمام کردن داشتید ، لازم است حداقل تا 3 روز صبر نمایید و بعد از آن تنها به کمک دوش دستی یا تلفنی ابتدا از گردن به پایین استحمام کرده و سپس برای شستن موها از شخص دیگری کمک بخواهید. به دلیل مصرف داروها ممکن است احساس سرگیجه وجود داشته باشد ، به همین دلیل باید مدت زمان حمام کوتاه باشد تا از افتادن و آسیب بینی جلوگیری شود. برای شستن موها بهتر است روی یک صندلی بنشینید و سر خود را به سمت بالا خم کرده و نگه دارید. سپس از یک همراه بخواهید تا به آرامی و به شیوه آرایشگاهی موهای شما را بشوید. دقت داشته باشید که نباید صورت و پانسمان بینی شما خیس شود.

اغلب بعد از گذشت 7 روز لازم است برای برداشتن گچ و یا اسپلینت بینی به مطب پزشک مراجعه نمایید. چند ساعت قبل از مراجعه به مطب از شما خواسته می شود تا دوش کوتاهی بگیرید و اجازه دهید تا گچ و پانسمان بینی شما به خوبی خیس شود. به این ترتیب گچ را می توان به راحتی از روی بینی برداشت. بعد از برداشتن پانسمان می توانید طبق روال گذشته حمام نمایید ، تنها توصیه می شود از خم کردن سر ، دوش گرفتن طولانی مدت و استفاده از آب بسیار گرم تا یک ماه خودداری شود.

ایا بعد از عمل بینی می توانیم صورتمان را بشوییم ؟

خیر ، تا زمان برداشتن گچ بینی برای تمیز کردن صورت می توانید از یک دستمال و یا حوله مرطوب استفاده نمایید. همچنین استفاده از پاک کننده های غیر صابونی و تونرها برای تمیز کردن صورت در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ، می تواند کمک کننده باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

2 3 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فائزه احسانی

خیلی عالی بود.لایک داره

ویدا

عالییییییییییییییییی

محمد ناطقی

بسیار زیبا

Nafas

واقعا کارشون بی نظیر وبی نقص هستش
من که خیلی راضی هستم و از ایشون یه دنیا متشکرم